Δευτέρα 12 Νοεμβρίου 2012

Η ΑΠΑΤΗ ΤΩΝ ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΩΝ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΩΝ

Αποφασίσαμε να ασχοληθούμε με ένα φαινόμενο που αποτελεί παρεπόμενο της οικονομικής κρίσης που βιώνει η Ελλάδα και εδράζεται στη γενικότερη ψυχολογική ροπή των μη προνομιούχων προς το τζόγο. Επιστημονικές έρευνες έχουν αποδείξει πως, εν τη απουσία στέρεας προοπτικής απασχόλησης και ευημερίας, τα ασθενέστερα κοινωνικά στρώματα ενός κράτους εναποθέτουν την ελπίδα τους στον αστάθμητο παράγοντα της τύχης. Κατά συνέπεια, ενώ οι συνήθεις οικονομικοί δείκτες καταρρέουν σε περιόδους ύφεσης, τόσο τα κρατικά όσο και τα ιδιωτικά τυχερά παίγνια εμφανίζουν σταθερή (και ενίοτε ανοδική) πορεία.


Η τελευταία τάση είναι οι διαγωνισμοί μέσω διαδικτύου. Δεν αναφερόμαστε σε εταιρείες στοιχηματισμού ή διαδικτυακά καζίνο. Αυτά προϋπήρχαν της κρίσης χρέους της Ελλάδας και χρονικά συμπίπτουν με την είσοδο στην ΟΝΕ (= Οικονομική Νομισματική Ένωση). Εννοούμε τις κάθε λογής ιστοσελίδες που δήθεν διοργανώνουν προωθητικές ενέργειες, με μοναδικό κριτήριο συμμετοχής την παροχή προσωπικών δεδομένων.


Φαντάζει ελκυστικό. Η απουσία οικονομικής επιβάρυνσης, είτε μέσω της αγοράς λαχνού είτε μέσω της αγοράς προϊόντος, αυξάνει την απήχηση στο ανυποψίαστο κοινό. Απαιτείται μοναχά πρόσβαση στο Internet, λίγος ελεύθερος χρόνος και ορισμένα ατομικά στοιχεία. Σε αντάλλαγμα, ο χρήστης/καταναλωτής υποτίθεται πως δύναται να διεκδικήσει ποικίλα δώρα τεχνολογίας/ψυχαγωγίας, ένδυσης/υπόδησης, διατροφής/καλλωπισμού.


Άραγε υφίσταται όφελος για τις επιχειρήσεις και τους μεσάζοντες που αναλαμβάνουν να 'τρέξουν' τον εκάστοτε διαγωνισμό?


Φυσικά. Οι  μεν επιχειρήσεις / παραγωγοί  διαφημίζουν τα προϊόντα τους και παράλληλα 'πουλούν' εταιρική ευθύνη και γενναιοδωρία. Οι δε ιστότοποι αυξάνουν θεαματικά την επισκεψιμότητά τους και κατ'επέκταση τα τρέχοντα ή προσδοκώμενα έσοδα από την ηλεκτρονική διαφήμιση που φιλοξενούν. Πρόκειται περί αμοιβαίου κέρδους. Ο μόνος 'αδύναμος κρίκος' είναι οι συμμετέχοντες στους διαγωνισμούς.


Η εξήγηση έγκειται στο ότι τα περίφημα 'δώρα' δεν καταλήγουν ποτέ σε κάποιον νικητή/τυχερό. Συνήθως δεν δημοσιεύονται καν τα ονόματα των δήθεν παραληπτών, υπό το πρόσχημα ότι ο ιστότοπος-διοργανωτής ενημερώνει απευθείας τους ενδιαφερομένους και τυχόν ανάρτηση ονοματεπώνυμων θα παραβίαζε τη νομοθεσία περί προστασίας προσωπικών δεδομένων. Άλλοτε αναγράφονται κατασκευασμένα ονοματεπώνυμα νικητών καθώς είναι ουσιαστικά αδύνατη η διασταύρωση των στοιχείων (είτε λόγω πολλαπλών συνωνυμιών είτε εξαιτίας του απορρήτου στους τηλεφωνικούς καταλόγους).


Τα 'δώρα' λοιπόν επανεμφανίζονται έπειτα μερικών μηνών σε ολοκαίνουργιο διαγωνισμό ή, συχνότερα, καταλήγουν στους ιδιοκτήτες του ιστοτόπου (ενίοτε προς διάθεση σε συγγενείς και φίλους). Η νομική ευθύνη όμως βαρύνει εξίσου τις εταιρείες και τους διοργανωτές, μιας και τέτοιου είδους πρακτικές σπάνια υιοθετούνται δίχως πρότερη συνεννόηση μεταξύ των δύο πλευρών. Οι επιχειρήσεις άλλωστε έχουν τον τρόπο να επιβεβαιώσουν τη γνησιότητα ενός διαγωνισμού, εάν και εφ'όσον το επιθυμούν, ειδικά από τη στιγμή που παρέχουν οι ίδιες τα 'δώρα' στον μεσάζοντα/διοργανωτή και δεν τα προμηθεύεται ο τελευταίος με δικά του έξοδα.


Μία τελευταία λεπτομέρεια αφορά τη διαχείριση όλων των προσωπικών δεδομένων που συλλέγονται από τους εύπιστους συμμετέχοντες. Οι ιστότοποι/διοργανωτές διατηρούν σχετικό αρχείο που διατίθεται προς πώληση σε κάθε ενδιαφερόμενο. Ονοματεπώνυμα, διευθύνσεις κατοικίας ή/και εργασίας, αριθμοί σταθερών ή/και κινητών τηλεφώνων, διευθύνσεις ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (e-mails), ημερομηνία γέννησης, οικογενειακή κατάσταση κλπ.


Με την κατάλληλη στατιστική επεξεργασία, ο ιδιώτης ή η εταιρεία που θα αγοράσει τα ανωτέρω στοιχεία, πληρώνοντας είτε σε χρήμα είτε σε προϊόντα, έχει έναν ολοκληρωμένο κατάλογο πιθανών καταναλωτών.


Οι δύο δημοφιλέστεροι ιστότοποι συγκεντρωτικής αναδημοσίευσης των εν Ελλάδι διαδικτυακών διαγωνισμών είναι ο http://diagonismos.gr/ & ο http://kerdise-to.gr/. Ως προς την γνησιότητα των διαγωνισμών, σας συμβουλεύουμε να εμπιστεύεστε αφ'ενός όσους πραγματοποιούνται απευθείας από μεγάλες (κυρίως πολυεθνικές) εταιρείες κι αφ'ετέρου όσους αποτελούν έμπνευση ατομικών επιχειρήσεων/δημιουργών. Οι μεν πολυεθνικές δεν θα ρισκάρουν την αρνητική δημοσιότητα που συνεπάγεται ο στημένος διαγωνισμός, οι δε αυτοαπασχολούμενοι αποσκοπούν στη δειγματοληπτική προβολή του αντικειμένου εργασίας τους και καλλιτεχνικής τους έκφρασης.



Ιδιαίτερη ΠΡΟΣΟΧΗ σε διαγωνισμούς ανυπόληπτων προχειροφτιαγμένων ιστοσελίδων τεχνολογίας που υποτίθεται πως χαρίζουν πανάκριβα δημοφιλή gadgets και ηλεκτρονικές συσκευές (κινητά τηλέφωνα, tablets, netbooks, τηλεοράσεις, κονσόλες βιντεοπαιχνιδιών κλπ.).

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου